in ,

Pokok Buah-Buahan Dan Sayur Segar Bugar Gemuk Gara-Gara Guna Baja Roti. Siapa Suka Cucuk Tanam Boleh Guna Kaedah Ni.

Petua menggunakan baja roti ini terbukti berkesan, malah menunjukkan perkembangan positif terhadap hasil tanaman. Caranya juga cukup mudah, ringkas dan murah.

Tips yang dikongsikan Intan Suhana mendapat lebih 44,000 perkongsian di laman Facebook. Jelasnya, kaedah ini dipraktikkan sendiri di rumah dan berjaya menyuburkan tanaman.

Kaedah baja roti atau nama sebenarnya MOL ((Mikroorganisma Lokal) ini hanya memerlukan dua bahan sahaja. Air dan roti.

Gara-gara kebun keliling rumah menunjukkan perkembangan yang sihat dan positif, mak happy sangat. Maka mak rasa nak kongsi satu petua ringkas menyuburkan tanaman yang dah ramai orang cuba dan berjaya.

Kak intan panggil resepi ini baja roti. Kalau ikutkan nama sebenarnya MOL (Mikroorganisma Lokal). Kos nya murah amat. Hanya perlukan air dan roti yang sungguh enak dimakan begitu saja haha.

Cara nak buat pun mudah aje. Tak perlu guna tenaga beria. Dah jadi nanti, cuma siram dan lihat keajaibannya. Semua pokok tanaman kita akan berkembang biak, pucuk baru makin meriah, daun bukan main hijau, kemudian kalau yang tak pernah berbuah tu nampak dah mula keluarkan buah.

Mari kita baca dan cuba buat hari ini juga.”

Bahan-bahan:

  1. Sekeping roti yang masih baik
  2. Air sebanyak 1.5 liter

* Air hujan atau air basuhan beras je tau.

* Kalau nak guna air paip, sila dedahkan dahulu air kepada cahaya matahari seharian supaya dapat hilangkan/ kurangkan kandungan klorin.

* Ramai yang tanya pasal air ni. Disebabkan sekarang kebanyakan kita dah ramai yang pakai penapis air di rumah, takde masalah pun nak guna air paip andai kita sedia maklum bahawa penapis air kita tu boleh menyingkirkan kandungan klorin.

* So silalah gunakan air coway, air cuckoo dan yang sewaktu dengannya �

Cara :

Koyak-koyakkan roti dan masukkan dalam botol, kemudian masukkan air. Pastikan air yang digunakan bukanlah air yang berklorin ye. Sebaiknya guna air hujan atau air basuhan beras.

Kak intan gunakan air hujan yang ditadah khas untuk siram pokok-pokok keliling rumah ni ha.

Kemudian peram, letak ditempat gelap. Kak intan letak kat dalam kabinet dapur bawah sinki.

Minimum peram 4 hari pun dah ok. Tapi paling efektif minimum peram selama 7 hari. Pastikan selepas setiap 3 hari pastikan penutup botol dibuka bagi mengeluarkan gas yang terhasil akibat proses peraman atau penapaian ni. Saintifik sikit bunyi nye kan.

Kalau lupa buka penutup botol tu bersedia lah untuk menghidu bau masam satu rumah sebab ia bisa meletop ngerti nggak.

MOL ni seeloknya digunakan dalam tempoh 14 hari. Tapi ia juga boleh tahan sampai setahun kalau rajin bagi dia gula merah setiap 6 bulan sebagai sumber makanan utk mikrob yang terhasil.

Kuantiti gula merah kita agak-agak saja okeh. Sebab kak intan pun belum sampai tahap bagi makan mikrob ni lagi. Nebes.

Kak intan suka gunakan nisbah sendiri haha. Ku taruk roti 4 keping sebab nak sesuaikan dengan nisbah air yang ku anggap ada dalam 6 liter kot bekas penyiram ni. Nak ikut ikutlah.

Bila baja dah jadi ku tuang saja sebotol baja ini ke dalam bekas ni dan tambah aje air hujan sampai penuh bekas.

Kemudian round aje keliling rumah siram pokok-pokok kesayangan sambil nyanyi lagu “Dimatamu”. Biar pokok pun terhibur.

Haaa tengok tu. Pokok bunga lily ni memang tak rajin berbunga. Lepas kena siram dengan baja roti ni berlumba-lumba batang bunga dia keluar. Tapi sayang. Udah kena libas separuh dengan suamiku si tukang mesin rumput.

Daun kesom yang gemok. Nasib baik tak ikut tuan dia yang keding haha.

Daun kucai ni bagus. Mencontohi kekedingan tuan nya kahkah. Tapi subur okeh.

Sebelum ni pokok limau purut ni togel gara-gara ulat beluncas. Setelah si beluncas dibasmi dengan rasa bersalah, ku siram dengan baja roti seminggu 3 kali. Hasilnya nahhh daun baru bukan main meriah.

Paling sedih pokok delima ni. Hidup segan mati tak mahu je asalnya. Sekarang kemain lagi dia. Sampai senget sebelah. Ko nak ke mana tu. Jiran sebelah tak balik minggu ni.

Paling best pokok belimbing buluh ni. Berbuah buat pertama kalinya selepas berapa kurun ku tanam. Buahnya semalam udah ku petik buat sambal tumbuk dengan ikan bilis. Perghhhh �

Kredit info & gambar : Intan Suhana

 

What do you think?

Written by sajixtra

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Jaga Aset Dalaman, Cuba Amalkan Jamu Homemade Ini. Rasa Ringan Badan.

Kek Dengan Lelehan Salted Egg Sauce, Ngam Habis. Rasa Lemak Manis.