Cara Buat Cheese Tart Montok Yang Mesti Menjadi.

Min tahu mesti ramai yang masih gagal menghasilkan cheese tart montok dan gemuk kan? Caranya mudah sahaja, malah bahan yang digunakan juga sama. Cuma cream cheese harus diputar sewaktu masih keras. Ataupun sejukkan adunan cream cheese selepas diputar, kemudian baru dipaipkan ke crust. Terima kasih Nur Amina sudi berkongsi resipi. Bahan : Cara : Gunakan […]

Cara Buat Oden Paling Mudah, Guna Je Pes Readymade Ni.

Siapa penggemar steamboat atau oden wajib cuba perkongsian IQa Darling. Tidak perlu lagi gunakan pes tomyam atau asam pedas, dan yang paling penting sedap dan mudah disediakan. Jom ikuti perkongsian ini. “Ok harini i nak share produk ni.Buat sesiapa yang suka masak steamboat or nak buat Oden macam family mart tu tak payah dah susah […]

Balut Strawberi Dengan Tisu Supaya Buah Kekal Segar Hingga Dua Minggu.

Strawberi mudah rosak dan cepat berkulat jika tidak disimpan dengan betul. Jadi Rahayu Rusli telah berkongsi tips mudah menyimpan strawberi supaya tahan lama sehingga dua minggu. Tips untuk mengetahui sama ada strawberi segar atau tidak ialah melihat kepada daunnya. Jika daun masih hijau dan tidak kuning atau hitam, itu tandanya buah segar. Sediakan tisu tebal. […]

Resipi Kuih Seri Muka Paling Mudah Untuk Dibuat.

Min tahu ramai antara kita yang walaupun menggunakan resipi yang sama, namun hasilnya belum tentu serupakan? Kadang kala teknik yang dilakukan menyebabkan kuih menjadi rosak. Jadi apa kata cuba resipi yang dikongsikan Raini Adnan untuk membuat Kuih Seri Muka. Mudah sahaja.   Bahan Bawah : 2 cwn Beras Pulut 1 cwn Santan pekat Garam   […]

Minum Campuran Air Kelapa Dan Limau Kasturi Untuk Hilangkan Penyakit Darah Tinggi

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, Hipertensi atau Tekanan Darah Tinggi adalah penyakit senyap yang boleh membawa kepada komplikasi dan juga kematian jika tidak dirawat. Malah ia berisiko untuk mendapat penyakit jantung dan kematian akibat strok (angin ahmar). Walaupun mendapat rawatan berkala di hospital, apa kata cuba juga kaedah semulajadi bagi mengurangkan penyakit ini. Perkongsian petua Rosnah […]

Basque Burnt Cheesecake Guna Sukatan Cawan. Senang Je.

Min tahu ramai antara kita yang suka buat kek, namun yang menjadi masalah tidak ada penimbang di rumah. Sebab itu jika ada resipi yang menggunakan sukatan cawan, ramai yang turut mencuba, termasuklah min (penimbang min rosak)…hehe Menurut Rita Zara, untuk membuat Basque Burnt Cheesecake, kek ini memerlukan jumlah lemak yang mencukupi dan tidak boleh memakai […]

Pokok Buah-Buahan Dan Sayur Segar Bugar Gemuk Gara-Gara Guna Baja Roti. Siapa Suka Cucuk Tanam Boleh Guna Kaedah Ni.

Petua menggunakan baja roti ini terbukti berkesan, malah menunjukkan perkembangan positif terhadap hasil tanaman. Caranya juga cukup mudah, ringkas dan murah. Tips yang dikongsikan Intan Suhana mendapat lebih 44,000 perkongsian di laman Facebook. Jelasnya, kaedah ini dipraktikkan sendiri di rumah dan berjaya menyuburkan tanaman. Kaedah baja roti atau nama sebenarnya MOL ((Mikroorganisma Lokal) ini hanya […]

Jaga Aset Dalaman, Cuba Amalkan Jamu Homemade Ini. Rasa Ringan Badan.

Sebagai wanita, penjagaan aset dalaman sangat penting, lebih-lebih lagi mereka yang bergelar isteri. Bukan sekadar pasang badan untuk suami, namun kesihatan diri harus diutamakan. Apabila usia semakin meningkat, badan sudah mula sakit-sakit dan banyak angin. Selain berurut, korang boleh cuba amalkan jamu manjakani ini, mudah sahaja, ia boleh disediakan sendiri di rumah. Rasanya masam masam […]

Turunkan Tekanan Darah Dan Asid Urik, Amalkan Teh Bunga Kekwa Liar. Memang Sedap. Wajib Tanam Dekat Rumah.

Pernah dengar teh bunga kekwa liar atau dalam bahasa Inggerisnya Chrysanthemum? Namun bila menggunakan kekwa liar, rasanya lebih harum dan wangi. Cara menyediakannya juga mudah, hanya rebus bunga kekwa liar dengan gula batu. Tapis dan terus diminum. Malah nak mencari pokok bunga ini juga tidak susah, hanya pergi nursery berdekatan dan dapatkan benihnya. Bolehlah ditanam […]

Jangan Basuh Sebelum Simpan. Ini Cara Yang Betul Simpan Dan Masak Daging Korban.

Nampaknya hari ini semua umat Islam meraikan Hari Raya Aidiladha dengan penuh kesederhanaan. Dan bercerita mengenai Hari Raya Korban tentulah ramai yang mula pening memikirkan cara terbaik untuk menyimpan daging sembelihan yang diagihkan. Daging korban rasanya lebih manis dan segar dan tentulah korang nak kekalkan kualiti rasa dengan cara penyimpanan dan masakan yang betul. Daging […]

“Saya Sendiri Yang Padam Semua Video,” – Sugu Akui Padam Video Di Youtube, Bakal Buat Kemunculan Semula Petang Ini

Selepas bertindak memadam semua video di laman Youtube milik mereka, pasangan YouTuber sensasi ‘Sugu Pavithra’ dikatakan bakal membuat kemunculan semula di saluran mereka selewat-lewatnya petang ini. Memetik laporan, M Sugu, dia menjangkakan video baharu akan dimuat naik di laman Youtube pada petang ini jika perbincangan dengan beberapa pihak selesai. Lelaki itu turut mengakui memadam semua […]

Sugu Pavitra Padam Semua Video Youtube.

Pasangan Youtuber sensasi, Sugu Pavitra bertindak memadam semua video yang telah dihasilkan di laman Youtube mereka. Terdahulu pasangan S Pavithra, 28 dan suaminya, M Sugu, 28, telah berkongsi 98 video yang meraih lebih 34 juta tontonan dengan lebih 786,000 pengikut daripda dalam dan luar negara. Walau bagaimanapun menerusi tinjauan, laman Youtube pasangan itu kosong dan […]

“Selepas Masak, Kena Basuh Dan Keringkan,” – Cara Chef Wanita Ini Masak Nasi Seperti Pasta Buat Netizen Confused. Ini Reaksi Uncle Roger. Kelakar Habis.

Tular rakaman sebuah program masakan di laman Youtube apabila seorang chef, Hersha Patel menunjukkan cara memasak nasi goreng telur. Apa yang menjadi perhatian ialah apabila wanita itu mengajar cara memasak nasi yang cukup berbeza dan ‘unik’. Menerusi video terbabit, Hersha terus memasukkan satu cawan beras tanpa dibasuh dan kemudian memasukkan satu cawan air untuk dimasak. […]

Kek Lapis India @ Cadbury, Walau Renyah Namun Hasilnya Memang Gempak. Sedap Giler.

Kek Lapis India atau Kek Lapis Cadbury ini memerlukan banyak langkah untuk menghasilkannya, namun hasilnya memang berbaloi. Puas dimakan dan cukup sesuai jika dijadikan sebagai salah satu sumber pendapatan kerana sebiji kek boleh mencecah sehingga RM120 ke atas bergantung kepada berapa keping coklat Cadbury yang digunakan. Resipi perkongsian Niny Syuhada Harmen ini menggunakan loyang bersaiz […]

Kenali Jenis Coklat Yang Korang Selalu Gunakan.

Ada pelbagai jenis coklat masakan di pasaran yang popular untuk membuat kek dan biskut. Dan di bawah disenaraikan beberapa jenis coklat paling popular dengan harga mampu milik. Semua coklat yang disenaraikan perlu dicairkan menggunakan kaedah double boiler, jika terus dipanaskan atas api, coklat akan keras kejung. Coklat bentuk coin lebih mudah untuk dicairkan. Penyimpanan coklat […]

Nugget Homemade Gluten Free. Guna Ayam Organik Untuk Jaga Kesihatan. Sesuai Untuk Anak-Anak

Mesti korang selalu dengar istilah Gluten Free kan? Gluten merupakan sejenis bahan yang terdapat dalam gandum, barli dan rai dan seringkali terdapat dalam bijirin sarapan, roti, kek, pasta, biskut dan pelbagai snek lain. Secara dasar, gluten digunakan untuk mengekalkan kekenyalan dan keanjalan sesuatu makanan. Biarpun gluten baik untuk tubuh kerana kandungan protein yang tinggi, zat […]